الشركات الناجحة بتهتم بتطوير منتجاتها لأنها تعلم أن من حق العملاء عليها الحصول على منتجات تلبي احتياجاتهم وترضيهم. كيف نرضي العملاء؟
يكون التركيز على إرضاء العملاءCustomers سببًا لتصميم القيمة واقتراح تصميمات تتناسب مع متطلباتهم، والخطوات اللي بتتبعها الشركات لتصميم القيمة المطلوبة، حرصًا على تحقيق تطلعات العملاء، وضمان نجاح المنتجات أو الخدمات اللي بتقدمها.
قبل اقتراح قيمة جديدة للمنتج لازم تتعرف الشركات على المشكلاتProblems اللي بيعاني منها المستهلك، والمزاياBenefits اللي بيشوفها في المنتج. وعشان تعمل كده تتواصل مع المستهلكين في كل مراحل تصميم القيمة باستخدام كل التقنيات الممكنة، وعلى أساس ده بتعمل سجلات للبيانات والمعلومات اللي جمعتها من العملاء عشان تستفيد منها في تصميمها للقيمة المقترحة.
خريطة تصميم القيمة هي أداة بتستخدمها الشركة للوصول للقيمة المقترحة، والأهداف الأساسية مرتبة حسب الأولويات، والتصورات المقترحة للحل واللي بتشمل أفكار جديدة ومقترحات قيمة مبتكرة. هنا بيكون تحديد القيمة على أساس اختيار حل مناسب للمشكلة، ومنتج مناسب للسوق، ونموذج تطبيق مناسب لوضع الشركة ويساعدها في تحقيق أرباح.
بعد كده، بتبدأ مرحلة استكشاف القيمة بسرعة وبتكلفة منخفضة، بإنشاء نماذج، ورسومات، وتصميمات، ومع وضع مقترحات القيمة، لازم يكون العملاء أهم مكون نفكر فيه عند تصميم القيمة بمعنى إننا نصمم لهم نماذج تجريبية ونحصل على رأيهم وانطباعهم عن التصميم،
لذلك ينصح الخبراء بتوجيه الدعوة لمن يستخدمون المنتج بالمشاركة في تطويره. ومتابعة طرق استخدام العملاء له في حياتهم اليومية. وعندما تطمئن الشركة للمنتج وسلامته، تطرحه في الأسواق، وتبدأ مرحلة جديدة بمتابعة استخدامه، والإعلانات اللي بتروج له، ممكن نستفيد من مواقع زي جوجل أدووردس (Google AdWords)،لمعرفة مدى تجاوب المستهلكين واهتمامهم بالمنتج. كمان ممكن تقدم الشركة رسوم توضيحية أو قصص مصورة لزيادة التفاعل مع المستهلكين، ومفيش مشكلة لو عرضنا فيديو تعليمي أو نماذج بحجمها الطبيعي لمتابعة كيفية استخدام المنتج.
وختامًا، عملية تصميم القيمة المقترحة تستمر حتى بعد طرح المنتج في الأسواق، لمتابعة حركة البيع، ومدى الحاجة إلى تطويره بإضافة أي قيمة جديدة يراها العملاء مفيدة ومطلوبة. وتواصل الشركات عملها على ابتكار قيم جديدة تتناسب مع حركة التطوير المستمر، حتى يكون المنتج متميزًا. مع ضرورة معالجة أمور أخرى تتعلق بسعر المنتج، وتميزه عن غيره من المنتجات المستخدمة في أغراض مشابهة.
تعليقات
إرسال تعليق